Hogy tanul a magyar? Tanul a magyar?

feb - 20 2010 | By

Az ismeretszerzési, tanulási szokásaink döntően meghatározzák a fejlődésünket. Nem mindegy, hogy kitől, hogyan és mit tanulunk. Az sem mindegy, hogy mit kezdünk a megszerzett ismeretekkel. Nézzük most meg a leggyakoribb ismeretszerzési megoldásokat: 

1. Másoktól tanul. 

Ez alapban jól hangzik, de sajnos általában azt jelenti, hogy a szomszédtól, az ismerősöktől, vagy azok gyermekétől kérdezünk, vagy lessük el azokat az új ismereteket (azok egy részét), amelyre a mai világunkban szükségünk van.
A leggyakrabban, azonban ezen emberek tudása nem elég pontos, nem elég korszerű. Arról nem is beszélve, hogy mennyire hatékonyak a tanítás, vagyis az ismeret prezentáció területén. Úgy szoktam mondani, hogy vak vezet világtalant.
Ne érts félre, tudom én, hogy mindenkitől lehet tanulni valamit. Magam is ezt vallom.
A problémát inkább abban látom, hogy az ismerősöktől átvett ismeretek általában hiányosak, pontatlanok, gyakran félrevezetőek. 

Konklúzió: nem mindegy, hogy kitől tanulsz!
 
 2. Saját maga próbálkozik.

 Ez jó módszer, talán a legjobb, de nem elég. Az informatikában például, személyes tapasztalás útján csak nagyon hosszú idő alatt, sok fáradtság árán juthatunk el a szükséges tudás kialakításához. Igaz, ez az ismeretszerzési út meglehetősen masszív, működő tudáshoz vezet.

Konklúzió: A személyes tapasztalataidat egészítsd ki mások tapasztalataival, megbízható helyről merített releváns szakmai információkkal.
(Releváns információ = a tárgyhoz tartozó vagy kapcsolódó, fontos, lényeges információ)

 
 3. Szakmai konferenciákra jár.

 Nagy divat a szakmai konferenciák rendezése. A marketing területén lassan egyeduralkodóvá válik. A nagy guruk évente megrendeznek két-három, esetleg még több marketing konferenciát, amelyen a nagy létszámú nagyérdemű elé tárják a legújabb agymenéseiket. Az elhangzó információk zömét külföldről importálják. Nincsenek kipróbálva hazai körülmények között.
Ráadásul, a szakmai konferencia nem arra való, amire a legtöbben használni próbálják.
A szakmai konferenciák arra valók, hogy ráirányítsák, felkeltsék a figyelmedet néhány fontos kérdés iránt. No, meg arra, hogy néhány lehetséges választ kínáljanak aktuális kérdésekre.
Arra viszont biztosan alkalmatlanok, hogy igazi tudást építs belőlük.
Pedig a legtöbb látogató azt gondolja, hogy „ebből aztán sokat tanulok”.
Ez azonban nem következhet be.
Nem lehet az információval való egyetlen találkozásból tudást építeni. Az információk zömét elemezni, ismételni, alkalmazni, gyakorolni kell ahhoz, hogy azok beépülhessenek a tudásunkba.

Konklúzió: A szakmai konferenciák arra valók, hogy ráirányítsák a figyelmed fontos információkra. Ha tanulni akarsz, akkor ez csak az első lépés lehet.
 

 

4. Iskolába jár 

Szerencsés ember. Az iskola elméletileg jó közeg az ismeretszerzésre. Persze ez csak akkor igaz, ha jó tanárok, megfelelő motivációval végzik a dolgukat. Ha hagyják kérdezni a tanulót. Ha az iskolában nem könyvolvasás és felkérdezés, hanem elemző, feltáró, a könyvekben található tudást kiegészítő, megerősítő, oktató-nevelő munka folyik.
Ha nem ezzel találkozol, akkor sajnos nagy szükség van az iskolai munkát kiegészítő iskolán kívüli ismeretszerzési tevékenységre. (Bár egyébként is szükség van az iskolán kívüli tanulásra.) 

  

A következő tanulási megoldásoknak meghatározó szerepe van a felnőttkori tanulás területén.
 
 5.  „Bejárós” tanfolyamokon bővíti a tudását.

Egy jó tanfolyam megéri az árát, de ne várd tőle azt, hogy valódi működő tudást alakít ki benned. Nem arra való. Ezek a tanfolyamok eléd tárnak egy csomó ismeretet, amit azonban a tanfolyamon kívül, otthon kell magadévá tenned. Ismételned, gyakorolnod kell, mert anélkül az egész nem más, csak érdeklődés-felkeltés. Gyakorlás, alkalmazás, ismétlés nélkül az ismeret hosszú távú rögzítése elmarad. Abból így sohasem lesz valódi tudás.
Gondolj csak bele, mennyi mindennel találkoztál az általános, majd a középiskolában, … és mennyire emlékszel abból? 

  

6.  Oktatóvideók segítségével tanul 

Igen, ez az én mániám. Hogy miért?
Azért, mert fantasztikusan hatékony tud lenni egy profi oktató videó.
Hatékonyságának legfontosabb eleme, az hogy lehetővé teszi azt, hogy az ismerettel annyiszor találkozz, amennyiszer szükséges ahhoz, hogy beépítsd a tudásodba.
Az a határozott véleményem, hogy a nem eléggé hatékony iskolai és a bejárós tanfolyamoknak is az a legnagyobb problémája, hogy túl kevés alkalommal szembesítenek az ismeretekkel. Nem teszik lehetővé azt, hogy elegendő alkalommal találkozhass az ismeretekkel és az ismereteket közt fennálló összefüggésekkel.
A professzionális oktatóvideónak van még egy nagyon előnyös tulajdonsága: természetéből fakadóan átlépi azt a szakadékot, ami az ismeret és annak gyakorlati alkalmazása között gyakran felfedezhető.
A legtöbbször akkora szakadék húzódik meg egy szakkönyv és az abban szereplő ismeretek gyakorlati alkalmazása között, hogy az meghaladja a tanuló szintetizáló képességeit. Főként felnőtteknél ez esetben elhangzik a következő kijelentés: „Én ehhez már öreg vagyok.” „Én erre már nem vagyok képes.”
Pedig csupán arról van szó, hogy nem megfelelő az ismeretek „tálalása”. … 

  

7. Az ismeretközlő eszközök széles spektrumából válogatva, tanul. 

Az igazat megvallva, a tanulás sikere elsősorban a tanulón múlik. A legprofibb tanulók úgy tanulására a következő jellemző:
Több helyről szerzik be az ismereteiket. A megszerzett ismereteket használják, alkalmazzák és ellenőrzik. A különböző helyről beszerzett ismereteket összevetik egymással, ütköztetik őket. Következtetéseket vonnak le és azok helytállóságát is ellenőrzik.
A profi tanulása nem abból áll, hogy tényeket igyekszik megjegyezni. Ennél sokkal többet tesz. Tényeket ismer meg, ellenőrzi azokat, összeveti a meglévő tudásával, következtetéseket fogalmaz meg és ellenőrzi azokat. Kérdéseket fogalmaz meg és választ keres azokra. Állításokat tesz és ellenőrzi azok helyességét. A profi olyan mennyiségű és minőségű megismerő, értékelő, elemző, szintetizáló munkát végez, amely nagy biztonsággal elvezet a masszív működő tudás felépítéséhez.
Ha bármely szakma profi képviselőit megvizsgálod, visszaigazolják az itt leírtakat. 

   

A kezdők és a haladók, a profik tanulása: 

A kezdő számára kifejezetten előnyös az oktató videó, nélkülözhetetlen a gyakori ismétlés és az ismeretek alkalmazása, a gyakorlat. 

A kezdő tudása olyan, mint a kezdő kertész földje. Sok föld, kevés haszonnövény.

Ahhoz, hogy haszonnövények lepjék el a kertedet, el kell ültetni a magokat.
A magok az ismeretek.
Naponta ki kell járnod a kertedbe és Öntöznöd kell a növényeidet.


Az öntözés az ismétlés és a tapasztalat.
Minél több ismeretet ültetsz el az elméd táptalajába, és minél többet öntözöd, gondozod, annál több és terebélyesebb haszonnövényed lesz. És persze, annál jobb lesz a termés.
A termés pedig nem más, mint az áhított működő tudás. 

 

  

A haladó és a profi tanulása azonban másként működik. A haladó, vagy profi tudása elég stabil és kiterjedt. Ha vizuálisan szeretném szemléltetni a profi tudását, akkor az olyan, mint a sajt.

 A lyukak azon tényeket, és összefüggéseket szemléltetik, amelyek hiányoznak az adott ember tudásából. A profi,  a tanulás során ezen lyukak a betömésére törekszik. Számára az a fontos, hogy a lehető leggyorsabban rátaláljon azokra a tényekre, összefüggésekre, amelyekkel a tudásában meglévő lyukak befoltozhatók.
A profi olyan, mint egy vadász. Ha a szeme elé kerül a vad, vagyis az az információ, amivel eddig nem rendelkezett, akkor azonnal lecsap rá. 

Nem kell túl sokat ismételnie, mert szinte azonnal a helyére tudja tenni a megszerzett ismeretet. Olyan erős az új ismeret felé irányuló motivációja, hogy ezáltal, nagyon hatékonnyá válik az ismeret rögzítése. Persze, minél több az új információ, annál inkább szükség van az ismétlésre, a gyakorlati alkalmazásra. 

Bármilyen ismeretről is beszélünk, érdemes tudni azt, hogy amit nem használunk, ami nem fontos, az „elhalványul”. Egy idő után már nem leszünk képesek emlékezni rá. 

Azt, hogy pontosan mi történik az agyban a felejtés során, még nem tudjuk. A felejtésben valószínűleg szerepet játszik az agy folyamatos változása. A nem használt szinaptikus kapcsolatok idővel felbomlanak. Az az információ, amit sokáig nem használunk, amit sokáig nem hozunk elő az elménkből, az egy idő után elérhetetlenné válik, majd megsemmisül. 

Visszatérve a profi tanulására, észre kell vennünk, hogy a profinak mások az igényei. Számára a kezdőknek szóló tananyag unalmas és érdektelen. Számára a kezdőknek megfelelő tempó iszonyatosan lassú. A profi türelmetlen. Olyan információra vágyik, amely segíti a tudásában meglévő lyukak befoltozását. Ha nem kapja meg, hamar odébb áll. 

A profik számára nincs olyan nagy jelentősége a közlés módjának. A lényeg, hogy megfelelő tartalmat tárjunk elé. 

A profi számára bizonyos esetekben még zavaró is lehet az oktató videó. Gondolj csak bele, hogy egy 50 oldalas írott anyagot megfelelő technikával 3-5 perc alatt áttekinthetsz. Megfelelő technikával ennyi idő alatt felfedezheted a téged érdeklő részeket és profiként nem fogod a teljes 50 oldalt elejétől a végéig elolvasni. Kinek van arra ideje? A videót viszont az elejétől a végéig végig kell nézned ahhoz, hogy megtudd, miről szól. 

Persze ennek a hátránynak a felszámolására is vannak már hatékony megoldások. Ilyen megoldás a Könnyentanulás.hu rendszerében megvalósított kontextus alapon működő tudáskereső, vagy az ismétlő/összefoglaló videó snittek alkalmazása. Az igazat megvallva, a rendszerünk tudja ezt, de egyelőre még nem élünk ezekkel a lehetőségekkel. 

Ha nem tanulsz, tudatlan maradsz. 

Tedd fel magadnak a kérdést, hogy megengedheted-e magadnak ezt. A tegnap még elegendő, érvényes tudás ma már kevés. Holnap pedig alapvető akadálya lehet annak, hogy megtartsd a munkád, vagy újat találj magadnak. 

Új feladatok várnak rád. Új döntések előtt állsz, amelyek megválaszolásához új, korszerű ismeretek szükségesek. 

A sikeres és a küszködő, sikertelen embereket, egy dolog biztosan megkülönbözteti. Ez pedig a tudás.
A sikeres ember tud valamit, amit a sikertelen nem. 

A sikeres ember tudja, hogy mit és hogyan tegyen. A sikeres ember képes megvalósítani, amit akar. Ha pedig valamiben hiányos a tudása, akkor nem rest arra, hogy tanuljon, pótolja a hiányosságait. 

Persze más különbségek is lehetnek a sikeres és a sikertelen emberek közt. A fenti állításom nem érvényes mindenkire. Lehet, hogy két ember között csak a számukra elérhető lehetőségekben van lényeges különbség. … 

Gyakran látom, hogy a sikeres ember nem adja föl. Ha valami nem sikerül, akkor megkeresi sikertelensége okát. Tanul belőle és javít a módszerén. Arra törekszik, hogy legközelebb sikeresebb legyen. 

A legtöbb sikeres üzlet, szolgáltatás az emberek igényeit, problémáit veszi alapul. Ezekre keres jó, vagy még jobb megoldást. Ebből kiindulva, felvethető a kérdés: 

  

Hogy akarsz megoldást találni az emberek problémáira, ha nem ismered azokat?  

Hogy akarod kielégíteni az emberek igényeit, ha nem ismered azokat és ha nem ismersz megfelelő megoldásokat? 

  

  

Az egyik volt tanáromtól hallottam a következő gondolatsort: 

Ábrázoljuk a tudásodat egy körrel. A kör területe azon ismereteket szimbolizálja, amivel rendelkezel. A kör kerülete azon ismeretlen dolgokat szimbolizálja, amelyekről tudod, hogy nem ismered őket. 

 

Ha tanulsz, akkor nő a tudásod, vagyis nő a kör területe, de nő annak kerülete is, vagyis azoknak a dolgoknak a mennyisége, amelyekről tudod, hogy nem ismered. 

 

 

Még egy fontos gondolat: 

Annyi minden régen tanult dologról derült ki később, hogy nem felel meg a valóságnak. Ne fogadj el semmit anélkül, hogy megfelelően ne ellenőriznéd.
Ne tekintsd a megszerzett információkat szentírásnak. Később még kiderülhet, hogy tévesek. 

Válogasd meg azokat a forrásokat, amelyeket mérvadónak, szakszerűnek, hitelesnek tekintesz. 

Ha egy információ fontos a számodra és próbával, teszttel ellenőrizni tudod, akkor teszteld, ellenőrizd az információ helyességét. Persze vigyáznod kell arra, nehogy a teszttel csapd be magad. A tesztek elemzése, értékelése néha nem egyszerű. Sokat tanulhatsz a szakszerű, átgondolt tesztekből is.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.