Szorzótábla

A kissebbik lányom második osztályos.

Nemsokára tanulják a szorzótáblát.

A feleségem vásárolt egy nyomtatott szorzótáblát, amit kiragasztott a WC-ben.

Hadd tanuljon a gyerek, a kagylón ülve úgy sincs más dolga. ;)

 

Este beültem a helyiségbe, és rátekintettem a szorzótáblára. Égnek állt a hajam. Pedig nem sok van.

Valami itt nem stimmel.

Felcserélték az eredeti  memoriter szorzó és szorzandó tagjait.

Ezt meg melyik idióta készítette?

 

A szorzó tábla egy memoriter.

Addíg kell ismételni, amíg gondolkodás nélkül, csípőből nem fújja a gyerek.

Alapvető fontosságú ahhoz, hogy hatékonyan menjen a fejben számolás.

A memoriter esetében azonban nem mindegy, hogy melyik szám szerepel a szorzó és a szorzandó helyén.

Emlékszel?

szorzó * szorzandó = szorzat

Mindannyian így tanultuk.

 

Mivel nekem fontos, hogy a gyermekem a bevált módszerekkel építse a tudását, elkészítettem és kinyomtattam neki egy szabályos szorzótáblát.

Ha már elkészült, feltöltöttem ide.

Ha a Te gyermeked is éppen tanulja , ne vegyél a fent bemutatott elcseszett nyomtatványt.

Töltsd le és nyomtasd ki magadnak. (PDF dokumentum)

A letöltéshez kattints a képre.

44 hozzászólás to “Szorzótábla”

  1. Karsai Zsolt szerint:

    Végre valaki másnak is fel tűnt, hogy nem stimmel valami!
    Ezer köszönet érte!

  2. Héda szerint:

    Épp meg akartam szerkeszteni én is, amikor rátaláltam a munkádra.
    Sokkal nehezebb a bolti példányról megtanulni.
    Köszi megmentettél egy kis munkától

  3. Fenyvesi Edit szerint:

    Szia!

    Sokat segítettél, mert először én is a hibásat akartam kinyomtatni. Tetszik a WC-s ötlet, oda szintén teszek egyet (plusz a fiam parafatáblájára).

  4. Torok Jozsef szerint:

    Örülök.
    Egyxébként a leghatékonyabb az, ha versenyt csináltok belőle, hogy egy-egy részt ki tud pontosabban, gyorsabban megtanulni.
    Az sem árt, ha a gyermek mindig egy picit jobb, mint Te. (Sikerélmény…)

  5. Torok Jozsef szerint:

    Örülök hogy hasznát veszed.

  6. Velev György szerint:

    Köszönjük Tanár Úr!

    VGY

  7. Kalocsai Zoltán szerint:

    Kedves József!

    Köszönöm a feltöltést…az én kislányom is másodikos.

    üdvözlettel:Zoli

  8. sfa szerint:

    hat ez nekem nem nagyon megy :((

  9. sfa szerint:

    eleg nehez de ha tanulni kel hat legyen :D

  10. sfa szerint:

    de a tanito nonk kesz katasztrofa 5 prcet se ad hogy at ismetjuk a lecket amit az iment adod :(

  11. Maya szerint:

    Köszönjük szépen. Használni fogjuk..:D

  12. Torok Jozsef szerint:

    Akkor ismételj magad! Az úgyis hatékonyabb!
    A saját tudásod Te magad építed…

  13. jozsef szerint:

    nagyon jó hogy vannak még ilyen jó oldalak , köszönöm hogy leszedhetem a kislányomnak

  14. adel szerint:

    joooo

  15. Kiss Ferenc szerint:

    Kereskedő lévén, az általam üzemeltetett papírboltban ilyen hibás szorzótáblát forgalmaztunk – ezidáig. Véletlenül a kezembe akadt egy példány, amin azonnal észrevettem a hibát. Hívtam a gyártót (2012.02.03.), aki mindenféle engedélyre, bevizsgálásra hivatkozott, és hogy már hány éve gyártják ezt a szerinte helyes szorzótáblát. Hát itt tartunk! Őneki így kell gyártani – mondja!
    És végezetül álljon itt a gyártó neve: Tornyos Béla Debrecen.
    Nagyon szomorú vagyok – természetesen az üzletben kivonattam a forgalomból a szóban forgó förmedvényt.

  16. Torok Jozsef szerint:

    Kedves Kiss Ferenc Úr!

    Engedje meg, hogy őszinte tiszteletemet fejezzem ki amiatt, amit tett.
    Bár mindenki ennyire komolyan venné azt, hogy mit ad ki a kezéből (mit értékesít).
    Nagy örömmel olvastam hozzászólását.
    Megerősített abban, hogy igenis rajtunk múlik az, hogy mi lesz velünk és a gyermekeinkkel.

    Maradok őszinte tisztelője, Török József

  17. Tornyos Béla szerint:

    Kedves Török úr !
    Megkaptam levelét, de a címét nem adta meg, hogy a véleményére válaszolhassak!
    35 éve foglalkozom bemutató taneszközök gyártásával. Az Állami Taneszközgyár és általam készített 29 db más-más témájú táblázatokat tanári team készítette és bírálta el. Csak ezt követően kerülhettek forgalomba. A szorzótábla a legegyszerűbb táblázat, amit készítek.
    Az első készítésnél senkit nem kérdeztem meg. Úgy lett legyártva több ezer, ahogy jelenleg Ön is gondolja, hogy helyes. Megjegyzem, én is úgy tanultam régen. Ezt követően több ezret vissza kellett vennem jelentős anyagi kárral, mert az iskolák és a matematikai tanszék közölte velem, hogy már nem úgy tanítják, ahogyan én és Ön is tanulta. Úgy kell a szorzó táblázatot készíteni, hogy az első sorban az egyes szorzónak kell lenni, a második táblázatban elöl a kettes szorzónak kell lenni … és így tovább.
    Ha Önnek igaza van és az utóbbi években újból visszatértek az iskolák a régi szorzótáblához, akkor a figyelemfelhívást megköszönöm!
    Ám előtte a szaktanárokat és a Matematika Tanszéket megkeresem, hogy ne legyen ellentétes az oktatás és a táblázatban megszerkesztett módszer.

    Tisztelettel Tornyos Béla

  18. Torok Jozsef szerint:

    Kedves Tornyos Úr!

    Milyen levélre utal?

    Érdekes amit ír.
    Örülök, hogy megosztotta velünk az esetét.
    Sok olyan változtatást éltünk már meg, amely nem vált ennek a kis országnak az előnyére.
    Nem vagyok matematika tanár, ugyanakkor nem látom, hogy miért előnyünkre a régi logika megfordítása.
    Az a véleményem, hogy bevált dolgokat csak akkor célszerű megváltoztatni, ha jobbat csinálunk annál.

    Kérem, tudassa velünk e-blog oldalon, hogy milyen választ kapott a matematika tanszéken, és hogy mivel magyarázzák az ajánlásukat.
    Fáradozását és figyelmén mindannyiuk nevében köszönöm!

  19. gabcsap szerint:

    Köszi, vittem!!

  20. Evita85 szerint:

    Jó napot kívánok! Én (26É) a javitott változat szerint tanultam. Párom aki szintén 26éves ő másik suliban tanult ő az eredeti tábla alapján tanult. Szóval szerintem iskola függő.. Mondjuk én speciális (kislétszámú) osztályba jártam,ő meg hagyományos osztályba.

  21. Torok Jozsef szerint:

    Érdekes!
    Köszönöm a hozzászólást!

  22. Amanda szerint:

    hat ez jouuu….;)

  23. Angi szerint:

    Kedves József, jó gondolat a visszafordítás, de nekünk felhívta a figyelmünket a tanár-néni, hogy meg ne próbáljuk, mert azzal teljesen összezavarjuk a gyereket. Az összes tankönyvük már az új rendszer szerint van. Az más kérés, hogy az iskolát elvégzett ember nem fogja tudni, hogy a gyógyszeres dobozon levő 3×2 felirat mit jelent és 2×3 tablettát fog szedni… :(

  24. Torok Jozsef szerint:

    Kedves Angi!
    Köszönöm a hozzászólást.
    A magam részéről továbbra is tartom azt a véleményt, hogy nem mindegy, milyen felépítésben tanuljuk a szorzótáblát.
    Még akkor sem, ha néhány bocs a kifejezésért, “idióta” tankönyv ettől eltér.
    Persze nem kötelező velem egyetérteni.
    Üdv: Török József

  25. stier miklos szerint:

    Nagyon köszönöm, evek ota kerestem a memoritert!
    (Persze, hogy csak ez a forma memoriter.)

    Üdv: S. M.

  26. laszlozoltan szerint:

    nagyon koszonom vegre valaki nem orultsegeket hanem ertelmes dolgokat tesz fel egy weboldalra

  27. Davis szerint:

    Köszönet, bár mint látom az Ön gyermeke már nem másodikos! A mién azonban épp most igen. Köszönjük az ő nevében is.

  28. Kádár Csaba szerint:

    Tisztelt József !

    Az én fiam is másodikos és én is megdöbbentem azon amit árulnak a kereskedelemben.
    Megdöbbentő ahogyan elfajzik ez a világ.
    Ha olyanok mint mi nem figyelnének, mire is számíthatnánk.

    Ön egy rendes ember amit bizonyára a szüleinek köszönhet.
    Vigyük tovább az igazi értékeket.

    Köszönjük a táblázatot.

  29. Zs szerint:

    Kedves József!

    a fiam másodikos, éppen azon gondolkodtam, hogy megszerkesztem én is a szorzótáblát, aztán rátaláltam a honlapodra! köszönöm:)

  30. Gabi szerint:

    Akárhogy olvasom a fentieket, nem értem a problémát. “A memoriter esetében azonban nem mindegy, hogy melyik szám szerepel a szorzó és a szorzandó helyén.” Ha a táblázaton rajta van a 3×7, meg a 7×3 is, akkor nem értem, hogy pontosan mitől is “hibás”, vagy “elcseszett”, vagy “szabálytalan”, vagy “förmedvény” az eredeti verzió. Más a szerkesztési elve, de a végeredmény tekintetében teljes körű, pontos és logikus.

    A “megdöbbentő ahogyan elfajzik ez a világ” komment viszont különösen tetszett:)

  31. Torok Jozsef szerint:

    Kedves Gabi!

    Nem értünk egyet. Szerintem érdemes úgy megjegyeznünk valamit, ahogy azt később használni szeretnénk.
    Mivel a legtöbb iskolában úgy tanuljuk a szorzást, hogy a szorzó van elöl, ezért nem mindegy, hogy a hozzá alkalmazott memoriterben is tartjuk ezt, vagy fordítva próbáljuk megjegyezni a memoritert.

    A helyes sorrendnek a matematikai logika kialakulása során is szerepe van.

    Köszönöm a hozzászólását.
    TJ

  32. Thomaidu szerint:

    Kedves József!

    Mosolyogva olvasom a bejegyzéseket, látszik, hogy ki-ki vérmérséklete szerint reagál a szórzótábla okozta “vihar a biliben” jelenségre.
    Az én kislányom és az osztálya speciel az Ön szerint “rossz” szorzótáblából tanulta a szorzást, az előtte lévő osztályok is és az utána lévő osztályok is az alapján tanulták meg tökéletesen a szorzás mesterségét, minden gond nélkül (ráadásul nem is a fenti valamelyik hozzászóló által említett úriember gyártotta, de pontosan ugyanolyan termék alapján – tehát nem kevés gyártó készíti az Ön szerint “rossz” szorzótáblát).
    Mivel a kislányom 10 éves, nem ma volt, amikor tanulták.
    Az azóta eltelt évek alatt is ebből a szorzótáblából tanulja az iskolában valamennyi aktuális osztály és az a megérzésem, hogy ezek után is abból fogják (ha már az elmúlt években megfelelt).
    A pedagógusoktól kapott információk szerint viszont (ami ettől függetlenül megkérdőjelezhetetlen szabály) a szorzás tényezői tetszőlegesen felcserélhetők. „A szorzás során a szorzó és a szorzandó sorrendje bármikor felcserélhető, a szorzat ettől függetlenül nem változik”.
    Ráadásul valaki úgy tanulta a szorzást, hogy elöl volt a szorzandó, valaki pedig úgy, hogy elöl volt a szorzó.
    Ez alapján kicsit elhamarkodottnak tekintem bármelyik fajta szorzótáblát jónak, a másikat pedig rossznak kikiáltani.
    Úgy gondolom, hogy ebben a kérdésben (a szorzásnál) nem lehet eldönteni a megfelelő sorrendet, hiszen mindkét sorrend ugyanúgy tökéletes, van ahol így, van ahol úgy tanulják.
    Aki az Ön verziója szerint tanulja, annak az a jó, aki pedig a “rossz” szerint, annak az.
    A lényeg, hogy mindkettő jó, a leglényegesebb pedig az, hogy a gyermek megtanulja a szorzást, ezután pedig senki sem kérdezi, hogy mi módon sajátította el (“jó” vagy “rossz” szorzótáblából, a wc-n vagy a monitor tetején kitett szorzótáblát segítségül véve).
    Az Ön véleménye más, mint az enyém, a hozzászólásokban is olvasok az enyémmel megegyező véleményt is és az Önével megegyezőt is.
    Így van ez rendjén, hiszen mindkettő jó.
    Aki pedig “förmedvénynek”, “elcseszett” stb. terméknek tartja a szorzótáblát, annak a véleményét inkább a vérmérsékletének tudom be, mint a valós tudásának.
    Ezt mi sem bizonyítja jobban, mint a lassan 2 évtizede eladott és sok-sok tízezer kisdiáknak – Ön szerint rosszul – segítséget nyújtó szintén sok-sok tízezer “rossz” szorzótábla.

    Őszintén remélem, hogy a gyermeke már oda-vissza fújja a szorzótáblát minden segédlet nélkül és kívánom, hogy valamennyi tétellel, tanulni valóval ugyanilyen könnyen birkózzon meg a jövőben.

    Üdvözlettel: Thomaidu

  33. Torok Jozsef szerint:

    Kedves Thomaidu!

    Köszönöm véleményét.

    Üdv: Török József

  34. Nemmatekos szerint:

    A szorzó és szorzandó helyes sorrendjén lehet vitatkozni, de a kisebbik szót biztos, hogy nem jól írta.

  35. Torok Jozsef szerint:

    Valóban! Jaj! Lehet, hogy nem vagyok tökéletes? :)

  36. Algebra szerint:

    Szorzás vagy sokszorozás, a számtani alapműveletek egyike. Ha a és b pozitív egész számokat jelentenek, akkor b-t megszorozni a-val annyit tesz, mint alkotni a

    \sum_{i=1}^a b = \underbrace{b + b + \dots + b}_{a}

    összeget, amelyet röviden ab-vel szokás megjelölni. A b számot, amelyet ezen összeg előállítása végett a-szor tettünk összeadandónak, sokszorozandónak vagy szorzandónak, az a számot sokszorozónak vagy szorzónak, az eredményül nyert összeget pedig szorzatnak nevezzük.

    Bebizonyítható, hogy

    ab=ba, azaz a szorzás kommutatív.
    (ab)c=a(bc), azaz a szorzás asszociatív.
    a(b+c)=ab+ac, azaz a szorzás disztributív az összeadásra és a kivonásra nézve.

  37. Kávainé Delesega Imola szerint:

    Kedves József!

    Én pontosan 30 éve tanultam a szorzótáblát, az “idióta”, “elcseszett” stb. verzió szerint.
    Nem is lett belőlem más, csak egy villamosmérnök, aki most programozóként “tengeti” világát :-)
    Szorzó és szorzandó valóban felcserélhető, de maradjunk a memoriternél.
    1-es szorzótáblában 1-es a szorzó, szorzandó 1-10-ig.
    2-es szorzótáblában 2-es a szorzó, szorzandó 1-10-ig.
    3-as szorzótáblában 3-as a szorzó, szorzandó 1-10-ig.
    Stb.
    Az én kislányom is másodikos. NINCS a tankönyvében sem “elcseszett”, sem “jó” szorzótábla. Egyáltalán nem tanítják nekik memoriterként (hagyományos iskola, semmi alternatív!). Hogy erről mi a véleményem, azt most nem írom ide.
    Mindenesetre én (a pedagógus helyett) otthon ilyen formában (memoriter) is gyakoroltatom vele.
    Egyszerű lélek vagyok, ezért előkaptam egy füzetlapot és szépen elmagyaráztam neki a fent leírtakat (1-es szorzótábla 1-es a szorzó stb.). Le is írtam!
    Aztán a kezembe került egy bolti, kinyomtatott szorzótábla, az Ön szerint “jó”-nak mondott változatban! Pécsen vásárolta egy ismerősöm!
    Mikor megláttam, így kiáltottam fel: “Ezt meg melyik idióta készítette?”

    Üdvözlettel,
    Kávainé Delesega Imola

    U.I. Köszönöm a WC-ben kiragasztás ötletét, már ma alkalmazni fogom :-)

  38. Szőke Csaba szerint:

    Csak megszeretném köszönni ! (nálunk is a wc fal a tradíció )

  39. RITA szerint:

    EGYETÉRTEK AZZAL ,HOGY A MOSTANI MÓDSZERREL TANÍTOTT SZORZÓTÁBLA IGENIS NEHEZEN TANULHATÓ! AZ ÉN KISFIAM TANULÁSI NEHÉZSÉGGEL KÜZD.PRÓBÁLTAM NEKI A RÉGI MÓDSZERREL MEGTANÍTANI, DE A TANÁRNŐ NEM FOGADTA EL!! MONDANOM SEM KELL ,HOGY A DOLGOZATOK MINDIG ELÉGTELEN ÉRTÉKÜEK!!! TELJESEN ELMENT A GYEREKNEK A KEDVE A TANULÁSTÓL! HA VAN VALAKINEK ÖTLETE ,HOGYAN PRÓBÁLKOZZUNK TOVÁBB,SZÍVESEN VESZEM A TANÁCSOKAT! MÉG VALAMI: MEGNYUGTATÓ ,HOGY NEM CSAK MI KÜZDÜNK E PROBLÉMÁVAL! AKINEK EDDIG ERRŐL BESZÉLTEM ,MIND OLYAN FURCSÁN NÉZTEK RÁM!! KÖSZÖNET MINDENKINEK

Szólj hozzá!

*